Dienvidu tilts ir Rīgas jaunākais, lielākais un viens no dārgākajiem tiltiem pasaulē. Lēmumu par Dienvidu tilta celtniecību Rīgas Dome pieņēma 2002. gadā. 2004. gada 15. novembrī tika sākta Dienvidu tilta būvniecība, un kopā ar visiem pievedceļiem tika pabeigta 2013. gada 29. oktobrī. Tilta celtniecību tika veikta trīs posmos.
Dienvidu tilta uzdevums ir nodrošināt satiksmi starp Pārdaugavas dienvidrietumu daļu un Rīgas labā krasta rajoniem - Latgales un Vidzemes priekšpilsētu, Ziemeļu rajonu - nešķērsojot pilsētas centru un tādējādi mazinot satiksmes sastrēgumus.
Dienvidu tilta 1. kārta ietver tiltu pāri Daugavai un estakādes pāri Krasta un Maskavas ielai. Tiltam ir trīs satiksmes joslas katrā virzienā, veloceliņš un gājēju ietve katrā pusē. Dienvidu tilts ir 803 m garš un 34,28 m plats. Atļautais braukšanas ātrums uz tilta ir 70 km/h. Dienvidu tilts satiksmei bija atklāts 2008. gada 17.novembrī. 1. kārtas (no Bauskas ielas līdz Slāvu dzelzceļa pārvadam) kopējais garums ir 2,5 km, realizācijas termiņš - 2004—2008
Dienvidu tilta 2. kārta nodrošina Rīgas maģistrālo ielu tīkla atsevišķu izbūvēto posmu savienojumu, uzlabos satiksmes organizāciju un satiksmes drošību Rīgas ielās. Dienvidu tilta 2.kārta posms no Krasta ielas līdz Slāvu ielas rotācijas aplim, ieskaitot rekonstruēto tiltu pāri dzelzceļa sliedēm paplašināšanu līdz 6 kustības joslām un krustojumu rekonstrukciju par vairāklīmeņu satiksmes mezgliem. 2. kārtas kopējais garums ir 1.0 km, realizācijas termiņš - 2008—2011
Dienvidu tilta 3. kārtā izbūvēts autoceļš no Vienības gatves līdz Bauskas ielai, ar divu līmeņu krustojumiem ar Ziepniekkalna un Bauskas ielām. Ziepniekkalna iela veidota kā galvenā iebraukšanas maģistrāle Rīgā no dienvidu virziena. 3. kārtas kopējais garums ir 1.6 km, realizācijas termiņš - 2010—2013.
Tilta skiču projekts izstrādāts SIA "Tiltprojekts" G. Rusinova vadībā, bet mazo vanšu tilta sistēmu izveidota Sanktpēterburgas projektēšanas institūtā inženiera I.Koļuševa vadībā. Tilta arhitektūru un dizainu izstrādājusi projektēšanas grupa "Arhitektonika" galvenā arhitekta I.Lazdiņa vadībā.
www.rdpad.lv
www.citariga.lv
www.abc.lv
lv.wikipedia.org
Pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas 1990. gados jauna tilta būvniecība vairākas reizes tika apspriesta Rīgas pašvaldībā un 1997. gadā tika izstrādāts tilta pirmprojekts. Dienvidu tilta būvniecība tika paredzēta Rīgas pilsētas ielu, kustības pārvadu un tiltu saglabāšanas, attīstības un uzturēšanas koncepcijā.
2001. gada 2. jūlijā Rīgas domes (RD) Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētājs Aivars Kreituss nāca klajā ar paziņojumu, ka jauno Daugavas šķērsojuma vietu — Dienvidu tiltu — varētu pabeigt jau 2003. gada beigās. Tolaik Kreituss norādīja, ka Dienvidu tilta celtniecība varētu izmaksāt aptuveni 20 miljonus latu. Saskaņā ar socioloģisko aptauju rezultātiem gan vairāk rīdzinieku uzskatīja, ka vispirms būtu jābūvē Ziemeļu tunelis.
2002. gada 29. janvārī Rīgas Domē tika pieņemts lēmumu par tilta būvniecību. 2002. gadā Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments sāka darbu pie Dienvidu tilta projekta īstenošanas, izstrādājot projektēšanas uzdevumu Dienvidu tilta trasei no Vienības gatves Daugavas kreisajā krastā līdz Slāvu rotācijas aplim Daugavas labajā krastā. Pēc 2002. gadā sarīkotā plenēra par Dienvidu tilta arhitektūras un konstruktīvajiem risinājumiem tilta arhitektūras un dizaina izstrāde tika uzticēta projektēšanas grupai "Arhitektonika". 2003. gadā tika apstiprināts Dienvidu tilta trases skiču projekts, kura galvenais projektētājs bija SIA "Tiltprojekts". 2004. gada martā Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments paraksta līgumu par Dienvidu tilta pirmās kārtas būvniecību ar AS "Dienvidu tilts", kurš tika izvēlēts starptautiskā konkursā.
2004. gada 15. novembrī svinīgi tika sākta Dienvidu tilta būvniecību. Rīgas domes priekšsēdētājs Gundars Bojārs (LSDSP) tilta pamatos svinīgi iemūrē kapsulu ar vēstījumu. Pirmais darbs bija tilta balstu izbūve upes krastos. Savukārt tilta balstus upes ūdens daļā sāka būvēt pēc pavasara palu beigšanās. 2005. gada 1. martā tika paziņo, ka izstrādāt Dienvidu tilta finansēšanas modeli un finansēt tā būvniecību ir pieteicies viens pretendents — Vācijas banka "Deutsche Bank AG".
2005. gada 5. oktobrī pēc senas tiltu būvētāju tradīcijas notika Dienvidu tilta balstu iesvētīšana, ko īstenoja Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas arhibīskaps Jānis Vanags, Latvijas Pareizticīgo baznīcas metropolīts Aleksandrs un Jelgavas Metropolijas Romas katoļu baznīcas bīskaps Antons Justs. 2005. gada novembrī sāka Dienvidu tilta labā krasta tilta pieejas estakāžu būvniecību. 2005. gada 21. decembrī tika pabeigta Dienvidu tilta desmit balstu izbūvi. Darbus paveica plānotajā termiņā.
2006. gada janvārī AS "Dienvidu tilts" saņēma pirmās tilta laiduma metāla konstrukcijas, kuras piegādāja Krievijas AS "Voroņežstaļmost". Tilta laiduma konstrukcijas veidoja tilta karkasu, uz kura vēlāk tika izbūvēta brauktuve, ietves, margas. 2006. gada 22. maijā svinīgi sāka Dienvidu tilta laiduma konstrukciju uzbīdīšanu uz balstiem. Konstrukciju bīdīšanas mehānismu, nospiežot sarkanu pogu, svinīgi iedarbināja Rīgas domes priekšsēdētājs Aivars Aksenoks (JL) un AS "Dienvidu tilts" padomes priekšsēdētājs Guntis Rāvis.
2007. gada 11. janvārī tika pabeigta Dienvidu tilta laiduma konstrukcijas uzbīdīšanu pāri balstiem, savienojot Daugavas labo un kreiso krastu. Spēcīgā vēja dēļ gan tiek atcelta paredzētā uguņošana. 2007. gada martā Dienvidu tilts tika nolaists uz pastāvīgiem balstiem, bet tā paša gada maijā bija pabeigta jau vairāk nekā puse Dienvidu tilta un estakāžu izbūves. 2007. gada oktobrī Dienvidu tiltam Rīgā tika pabeigta oranžo vanšu uzstādīšana — bija paveikti aptuveni 65% no Dienvidu tilta pirmās kārtas būvniecības kopējā apjoma. 2008. gada jūnijā tika pabeigta Dienvidu tilta braucamās daļas, gājēju ietvju un veloceliņu betonēšana. 2008. gada augustā tika veikta estakāžu pāri Krasta un Maskavas ielai pārbaude ar noslogojumu. Pēc būvnieku teiktā, rezultāti esot izcili. Tika sākta Dienvidu tilta brauktuves seguma asfaltēšana. 2008. gada augustā sāka Dienvidu tilta otrās kārtas būvniecību — tika pārbūvēts Slāvu maģistrālais kustības mezgls. 2008. gada septembrī transporta kustībai tika atklātas četras no sešām Dienvidu tilta estakādes pāri Maskavas un Krasta ielai. 23. oktobris — ar 32 kravas mašīnām, kuru kopējais svars sasniedza 1280 tonnas, veiksmīgi tika veikta Dienvidu tilta slodzes pārbaude, bet 17. novembrī Dienvidu tilts svinīgi tika atklāts gājējiem un autotransportam.
2009. gada 4. decembrī "Dienvidu tilts", A/S tiek pārdēvēts par "Transport Systems", A/S. A/S Dienvidu tilts padomes priekšsēdētājs Guntis Rāvis no A/S „Dienvidu tilts” izslēdz uzņēmumu „Skonto būve” SIA. 2010. gada 30. jūnijā Dienvidu tilta trešās kārtas (pievedceļu kreisajā krastā) būvniecības darbi tika apturēti, jo Rīgas domes budžetā tam vairs nebija finansējuma. Rīgas domes līgums ar "Deutsche Bank" paredz, ka 2010. gada otrajā pusē pašvaldībai vajadzēs sākt atmaksāt būvniekiem tilta būvniecībai piešķirto kredītu. Dienvidu tilta 1. un 2. kārtas summārās izmaksas 573 milj. LVL. No tiem 263 000 000 LVL bija maksa tikai par finansējuma piesaisti.
2012. gadā atsākās trešās kārtas būvniecība un tā tika pabeigta 2013. gada 29. oktobrī.
lv.wikipedia.org