Zīda apgleznošana

Gleznošana uz zīda līdzinās gleznošanai ar akvareli uz papīra, taču uz zīda tekstilkrāsa plūst daudz brīvāk. Lielākiem laukumiem nepieciešama lielāka ota, bet maziem labāk ņemt smalku ar smailu galu. Klājot krāsvielu šķīdumu jāuzmanās, lai pat otas viens sariņš nepieskartos rezervējošai līnijai. Tā jāvelk nedaudz nostāk, jo liekās krāsas sakrāšanās pie kontūras var veicināt tās plūšanu pāri. Atkarībā no auduma kapilaritātes otu var vilkt pat 2 – 5 mm attālumā no līnijas. Otām vajadzētu būt no mīksta un dabīga materiāla, kas labi iesūc šķidrumu – gan tāpēc, lai varētu paņemt vienlaicīgi vairāk krāsas, gan tāpēc, lai varētu no auduma vieglāk noņemt lieko krāsu, lai tā nesāk tecēt.

Veikalos ir nopērkamas divu veidu tekstilkrāsas auduma apgleznošanai – biezas un šķidras. Biezās krāsas ir paredzētas klāšanai bez kontūras, taču tās audumu padara stīvu un cietu, tāpēc šādas krāsas labāk izmantot tikai dekoratīviem nolūkiem vai biezākam audumam. Biezās krāsas ir iespējams atšķaidīt ar ūdeni un gleznot tāpat kā ar šķidrajām krāsām, taču klājums sanāk diezgan nevienmērīgs un šāds variants ne visai labi der klājot lielus laukumus. Maziem laukumiem tas der.

Zīdam piemērotākas ir šķidrās tekstilkrāsas, jo pēc to uzklāšanas zīds nezaudē savas īpašības, tas paliek maigs un spīdīgs. Arī šķidrās krāsas var atjaukt ar ūdeni un jaukt savā starpā, lai iegūtu vēlamo toni un krāsas intensitāti. Ja uzklātais tonis pēc nožūšanas ir par gaišu, var klāt krāsu uz tā paša laukuma vēlreiz, taču, jo biežāk klās krāsu, jo cietāks un nespīdīgāks šajā vietā paliek audums un klājums ar katru reizi ir nevienmērīgāks.

Vienmēr jānoņem liekā krāsa no auduma. Gleznot var gan uz slapja, gan uz sausa zīda. Uz sausa auduma krāsa nebūs vienmērīga, bet tā plūdīs ļoti maigi.

Zīda apgleznošanai lieto mīkstas plakanas vai apaļas otas, ar smalkām krāso detaļas, ar lielākām ieklāj fona laukumus.

Lai lielāku laukumu padarītu interesantāku, var mēģināt tajā klāt divas vai pat vairākas dažādas krāsas un ļaut tām brīvi saplūst. Piemēram, vienā laukuma galā ieklāt siltāku toni, bet otrā galā vēsāku. Tādejādi veidosies pāreja no siltāka toņa uz vēsāku.

Ūdens iepludināšana krāsā. Lai izveidotu pāreju no tumšāka toņa uz gaišāku, var krāsai pretī pludināt tīru ūdeni. Tas saplūdīs ar krāsu un veidos pāreju bez cita toņa iejaukšanas. Var arī ūdeni iepludināt jau tikko uzklātā un vēl nenožuvušā laukumā . Tas krāsu atspiedīs atpakaļ un veidos interesantus pleķīšus ar gaišu vidu.

Krāsas pilienu uzšļakstīšana. Laukumu var padarīt raibāku, ja tajā iešļakstina citu krāsu – to var darīt gan uz nožuvuša, gan uz vēl mitra laukuma. Var iešļakstīt līdzīgu krāsu, gan arī pavisam citādu krāsu, lai veidotu košāku akcentu. Uz sausa laukuma uzšļakstīti pleķīši būs izteiktāki, uz mitra laukuma tie vairāk saplūdīs ar pamatkrāsu. Pilinot jāuzmanās, lai krāsa nenošļakstās tur, kur tā nebūtu vēlama. Šī metode ir noderīga arī tad, ja nejauši kādā laukumā ir nopilējusi krāsa un to vajag kaut kā apslēpt.

Ūdens uzšļakstīšana. Ūdeni šļaksta līdzīgi kā krāsu, bet tas ir jādara uz vēl nenožuvuša laukuma. Ūdens pilieni veido gaišākus pleķīšus krāsas laukumā un rezultātā izskatīsies ļoti interesanti. Ūdens vietā var izmantot spirtu vai degvīnu – spirts izgaro ātrāk par ūdeni un efekts ir nedaudz savādāks.

Efektsāls izmantošana. Efektsāls ir speciāli liela izmēra plakani sāls kristāli, kurus var iegādāties turpat kur tekstilkrāsas. Efektsāls ir ļoti populārs veids, kā atdzīvināt garlaicīgus laukumus. Efektsāli ber uz mitra laukuma. Rezultāts parasti ir neprognozējams, jo tas ir atkarīgs no auduma mitruma pakāpes un uzbērtā sāls daudzuma, tomēr atšķaidītai krāsai efekts ir lielāks. Sāls graudiņus var uzbērt un var izkārtot noteiktā ritmā.

Uz zīda var gleznot arī bez ierobežojošas kontūras. Tomēr, lai krāsa neplūstu straumēm un uz visām malām, audums iepriekš ir jāapstrādā šo tehniku sauc par – Bremzējošo „rezervi’’.

Visizplatītākais veids ir auduma pārklāšana ar sāls šķīdumu. Uz rāmja uzstiepto audumu piesūcina ar sāls šķīdumu vai arī apglezno ar krāsu šķīdumiem, kas satur sāls piedevu. Abos gadījumos atkarībā no izmantojamā auduma jāizgatavo dažādas koncentrācijas sāls šķīdumi:

Krepžoržetam – 10 – 15%;

Krepdešīnam – 20%;

Šifonam – 20%;

Kapronam -  20 – 30%;

Kokvilnai – 20-30%.

Tādējādi krāsas plūšana ir ļoti minimāla, bet arī krāsa vairs neklājas gludi, līdz ar to var būt problēmas ar lielākiem laukumiem. Taču zīda gleznām šis variants ir visai piemērots.

Sabiezinātas krāsas. Šādam nolūkam jāizmanto ziepes. Ja iespējams, tūbiņās iepildītās šķidrās ziepes. Mājas apstākļos šādas ziepes var pagatavot, šķīdinot karstā ūdenī ziepju skaidiņas. Dažādās ziepēs ir dažāds daudzums sārma, tas jāņem vērā, izvēloties krāsvielas, kuru fiksācijai nepieciešama skābe. Krāsvielas un skābes koncentrāciju palielina tāpēc ziepes pievieno beigās. Krāsojumu fiksē tvaicējot.

Vēl audumu var pārklāt ar ūdenī izšķīdinātu kartupeļu cieti. Šo veidu var izmantot tikai zīda gleznām, jo ciete padara audumu cietu kā papīrs un gleznošana uz šādi apstrādāta zīda līdzinās drīzāk gleznošanai uz kartona.

Salvešu tehnika. No salvetes ar šķērēm (var arī plēst) izgriež izvēlēto motīvu. Tas labāk iederēsies zīda dekoros. Izgriezto motīvu uzliek uz zīda dekora, apakšā neklājot līmi. Ar mīkstu plakanu otu, izmantojot Marabu tekstillaku, salvetes motīvu pielīmē pie virsmas. Salvete ir plāna, trausla, tā ātri izmirkst, tālab vēlams to pielīmēt līdzeni un gludi. Šim darbam nepieciešamas zināmas iemaņas, tālab vispirms derētu praktizēties uz citas virsmas, lai nesabojātu salveti. Ja izlemts šo motīvu izmantot šallītes apgleznošanai, to noteikti vispirms vajag nostiprināt rāmī vai piespraust klāt, lai mazāk traumētos. Uz šalles vēlams likt mazākus elementus, lai tā nezaudētu savu gaisīgumu.

Salvešu laka ir kā grunts. Tā vietām paliks uz zīda auduma, bet šos defektus var pārveidot par efektu. Strādājot ar zīda krāsām, vispirms uz audekla, dekora vai šalles klāj speciālus līdzekļus, nožāvē un tikai tad liek krāsu.

Kad pielīmētais motīvs nožuvis, ar kontūrzīmuli apvelk kontūras. Tas nepieciešams, lai ierobežotu krāsu laukumu, jo, kā parastajā zīda abgleznošanā, tā arī šajā tehnikā zīda krāsas izplūst. Kad uzvilkta kontūra, tā neļauj laukumiem saplūst. Kontūru var izmantot arī kā zināmu dekoru.

 

www.pvg.edu.lv

Lasīt tālāk
Izvēloties pārlūkot mūsu vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai lai pielāgotu jūsu pieredzi. Jūs jebkurā laikā varat atsaukt savu piekrišanu, mainot pārlūkprogrammas iestatījumus un dzēšot saglabātās sīkdatnes. Privātuma politika
Piekrītu