Paraplāns
Paraplāns ir no auduma izveidots spārna formas lidaparāts, kur pilots sēž iekārts daudz stropēs jeb virvītēs, gluži tāpat kā izpletņlēcējs izpletnī. Gaisā tas turas pateicoties paraplāna formai, spārna apakša ir plakana, bet augša ir nedaudz izliekta uz augšu, līdz ar to spārna augšā rodas retinātāks gaiss ar mazāku spiedienu, tad savā ziņā spārns tiek sūkts uz augšu, jo retinātais gaiss grib izlīdzināties ar apkārtesošo gaisu.
(http://100cilveki.wordpress.com/tag/paraplans/)
Kā liecina nosaukums, paraplāns sākotnēji ir radies no kantaina planējošā izpletņa. Tagadējiem paraplāniem ar izpletni gan nav nekā kopīga. Paraplāns ir no viegla, gaisa necaurlaidīga materiāla izgatavots, aerodinamisks spārna profils, kurš savu formu saglabā pateicoties daudzām pareizi izvietotām auklām un aukliņām un pretim plūstošā gaisa spiedienam. Pievienojam sēdekli (sauktu ari par uzkabi, “somu”, harness), ķiveri, labus, stingrus zābakus un atbilstošu pilotu un iegūstam visvieglāko lidaparātu – paraplānu.
Paraplāna vēsture ir neskaidrāka. Neviens nezin kurš uzskatāms par pirmo paraplanieristu. Varētu būt, ka tas bija Dāvids Barišs. 1965.gadā viņš veicis lidojumus ar paškonstruētu, paraplānam līdzīgu aparātu.
Paraplanierisms kā sporta un izklaides veids tā pa īstam aizsākās 80-to gadu sākumā, kad franču alpīnisti ar speciālas konstrukcijas izpletņiem sāka lidot no kalniem. Radās nosaukums – parapente, paraglider.
80-to gadu vidū tas jau bija labi attīstīts bizness ar daudziem inventāra ražotājiem.
(http://www.irlaiks.lv/health/sport/article.php?id=12479)