Latvijas Nacionālā opera
Latvijas Nacionālās operas ēka ir mājvieta Latvijas Nacionālajai operai un Latvijas Nacionālajam baletam, kas tur godā klasisko un romantisko operu un baleta tradicionālās vērtības, taču meklē arī laikmetīgas izteiksmes formas.
Latvijas Nacionālās operas un baleta klasiskās formās veidoto nama galveno fasādi iezīmē sešas varenas joniešu kolonnas, virs kurām ēkas frontonu rotā vairākas alegoriskas figūras – Apollons, traģēdijas un komēdijas simboli, drāmas ģēnijs. Latvijas Nacionālā opera un balets piedāvā iespēju apmeklēt ekskursijas unikālajā 19. gadsimta arhitektūras piemineklī, apskatot tā neatkārtojamo un krāšņo interjeru. Gida vadībā iespējams izstaigāt namu un izzināt teātra vēsturi, kā arī iepazīt tā ikdienu un aizkulises.
www.latvia.travel
Ekskursija Latvijas Nacionālajā operā piedāvā apmeklētājiem unikālu iespēju iepazīt un izpētīt unikālo 19. gadsimta arhitektūras pieminekli. Tās laikā apmeklētājiem būs iespēja doties aizkulisēs, kā arī uzzināt vairāk par to, kā top operas un baleta izrādes gan no tehniskā, gan mākslinieciskā skatupunkta.
Pieteikšanās, rakstot uz e-pastu arturs.apsitis@opera.lv vai zvanot 26567903, 67073720
Aspazijas bulvāris 3, Rīga
opera.lv
Latvijas Nacionālā opera un balets (LNOB) ir repertuāra operteātris Aspazijas bulvārī 3, Rīgā. Repertuārā ir operas un baleta izrādes, kuras tiek rādītas sezonā (no septembra vidus līdz maija beigām). Vienas sezonas laikā LNOB tiek parādītas gandrīz 200 izrādes, un tiek sagatavoti vidēji 6 jauniestudējumi. Lielajā zālē ir 946 sēdvietas, Jaunajā zālē – 250 līdz 300 sēdvietas. Tajā strādā vairāk nekā 600 štata darbinieku: 28 operas solisti, 105 orķestra mūziķi, 62 kora mākslinieki un 70 baleta trupas dalībnieki. Ēka atrodas Rīgas centra kanālmalas apstādījumu joslā.
Ēka
Rīgas 1. pilsētas (vācu) teātra ēka celta 1860.–1863. gadā pēc arhitekta Ludviga Bonšteta (1822–1885) projekta, vietā, kur agrāk atradies viens no Rīgas nocietinājumu sistēmas elementiem – Pankūku bastions. Tā ir hellenizēta klasicisma stila celtne, kuras greznāko ziemeļaustrumu fasādi rotā jonisko kolonnu portiks un alegorisku figūru grupa (Apollons, traģēdijas un komēdijas simboli, drāmas ģēnijs u.c.).
Vēsture
Latvijas Nacionālās operas un baleta pirmsākumi meklējami 1782. gadā, kad atklāja pēc Hāberlanda projekta celto Rīgas teātra (Rigaer Stadttheater) namu ar 500 skatītāju vietām, ko sauca arī par Muses namu. Tā direktors Oto Hermanis fon Fītinghofs-Šēls par saviem līdzekļiem uzturēja 24 mūziķu lielo simfonisko orķestri. Par koncertu un operu koncertmeistaru un diriģentu tika uzaicināts Konrāds Feige, kurš iestudēja izrādes ne tikai Rīgā, bet arī Pēterburgā, Rēvelē un Tērbatā. Kad 1788. gadā Fītinghofs pārcēlās uz Pēterburgu, par Muses nama direktoru kļuva aktieris Meierers. 1815. gadā Muses biedrība (die Gesellschaft der Musse) ēku atpirka no Fītinghofu ģimenes. 1837.–1839. gadā teātra kapelmeistars bija Rihards Vāgners.
1860.–1863. gadā uzcēla jaunu Rīgas pilsētas teātra ēku ar gandrīz 2000 skatītāju vietām, kuru atklāja ar Frīdriha Šillera "Vallenšteina nometnes" un Ludviga van Bēthovena "Fidelio" iestudējumiem. 1882. gada 14. jūnijā Rīgas pilsētas teātris nodega, palika vien ārsienas. 1882.–1887. gadā pēc pilsētas arhitekta Reinholda Šmēlinga projekta ugunsgrēkā izdegušo ēku atjaunoja. Pirmā pasaules kara laikā teātri vācu trupai slēdza. Līdz 1915. gadam teātra telpas izmantoja Rīgas Ķeizariskā mūzikas skola saviem koncertiem. 1916./1917. gada sezonā teātrī darbojās Angarova un Rudina krievu dramatiskā trupa. 1917. gada 29. septembrī no jauna atklāja Rīgas Vācu pilsētas teātri (Deutsches Stadt-Theater in Riga), pēdējā vācu trupas izrāde šajās telpās notika 1919. gada 1. janvārī; 2. janvāra pēcpusdienā izdega operas piebūve, kuru pilnībā atjaunoja 1922. gadā.
Pēc tam, kad varu pārņēma LSPR valdība, ar Izglītības komisariāta mākslas departamenta vadītāja Andreja Upīša rīkojumu 1919. gada 23. janvārī Latvju operas kolektīvs pārcēlās uz Rīgas Vācu pilsētas teātra ēku: šajā dienā jaunajās telpās tika spēlēts "Klīstošā holandieša" 1918. gada 15. oktobra iestudējums (Padomju Latvijas Izglītības komisariātā kā Mūzikas apakšnodaļas vadītājs strādāja plašāku telpu jautājumā ieinteresētais Latvju operas galvenais diriģents no 1918. gada septembra un direktors no 1919. gada janvāra Teodors Reiters). 9. februārī ar Pētera Stučkas valdības dekrētu uz kooperatīviem pamatiem uzturētā Latvju opera tika nacionalizēta un pasludināta par Padomju Latvijas operu, nodrošinot regulāru finansējumu no valsts budžeta.
Pēc P. Stučkas valdības padzīšanas 1919. gada 22. maijā trupa atgriezās pie nosaukuma "Latvju opera" un tika piekomandēta Dienvidlatvijas brigādei. Savukārt pēc Strazdumuižas pamiera noslēgšanas 15. augustā abus pilsētas teātrus rekvizēja. 1919. gada 23. septembrī Latvijas Republikas Ministru kabineta sēdē tika pieņemti "Noteikumi par nacionālo operu". Trupai atkal, kā padomju laikā, bija ar likumu garantēta teātra ēka, nacionālās operas statuss un valsts finansējums. 2. decembrī jaundibinātajā Latvijas Nacionālajā operā tika spēlēts Riharda Vāgnera operas "Tanheizers" iestudējums (tās pirmuzvedums latviešu valodā Dmitrija Arbeņina režijā un Jāņa Kugas dekorācijās diriģenta Teodora Reitera vadībā notika jau 1919. gada 10. maijā Padomju Latvijas operā). Līdz 1930. gadu beigām 2. decembri bija pieņemts svinēt kā Latvijas Nacionālās operas dzimšanas dienu, LPSR laikā operas izveidošanu atzīmēja 23. janvārī. LNO trupas deviņdesmitgades koncerts notika 2009. gada 22. decembrī, savukārt simtgade svinēta ar diviem jubilejas galā koncertiem "Mūsu operai 100" 2018. gada 16. un 17. novembrī.
No 1920. līdz 1940. gadam Latvijas Nacionālā opera bija Rīgas muzikālās dzīves centrs. Ik gadu tā sniedza līdz 8 operu jauniestudējumiem, no 1922. gada 1. decembra ar Pētera Ludviga Hertela baletu "Veltīgā uzmanība" sākās arī baleta izrādes. 20 gadu laikā notika vairāk nekā 300 izrādes, kuras katru gadu noskatījās vidēji 220 000 skatītāji.
1940. gadā, kad Padomju Savienība okupēja Latviju, operteātra nosaukums tika mainīts uz "Latvijas PSR Valsts operas un baleta teātris". Sekojošajā 3 gadus ilgajā nacistiskās Vācijas okupācijas laikā (1941.–1944.) to sauca par Rīgas operteātri, pēc tam atkal tika atgriezts 1940. gada nosaukums. 1989. gada 24. aprīlī notika jau Latvijas Nacionālās operas 70 gadu jubilejas svinības un atgriešanās pie starpkaru periodā lietotā nosaukuma.
1990. gada sezonu slēdza ar Džuzepes Verdi "Masku balles" izrādi sāka ēkas rekonstrukciju, kuru pabeidza 1995. gadā. Operas trupa atgriezās uz savas skatuves ar Jāņa Mediņa operas "Uguns un nakts" iestudējumu. 2001. gadā pabeidza celt piebūvju kompleksu ar Jauno zāli un 300 skatītāju vietām.
lv.wikipedia.org