Kuldīgas ķieģeļu tilts
Kuldīgas ķieģeļu tilts pār Ventas upi ir viens no Kuldīgas simboliem. Tilts ir autoceļu P108 un P120 (Stendes ielas) turpinājums pilsētā un ir izvietots ap 200 m lejpus Ventas rumbas. Kopš 1998. gada tas ir valsts nozīmes arhitektūras piemineklis. Tilts ir trešais garākais ķieģeļu tilts Eiropā un otrs vecākais ķieģeļu velvju tilts Latvijā. Tas būvēts no 1873. līdz 1874. gadam un izmaksāja 120 000 rubļu.
Kuldīgas ķieģeļu tilts | |
Oficiālais nosaukums | Kuldīgas velvju tilts |
Transporta veids | Autotransports |
Šķērso | Venta |
Atrašanās vieta | Kuldīga, Latvija |
Arhitekts | Oto Dīce |
Posmu skaits | 7 velves |
Garums | 164 m |
Platums | 7,92 m |
Tilts atklāts | 1874. gads |
Ķieģeļu tilts pār Ventu kalpo kopš 1874. gada. Tas ir būvēts pēc 19. gadsimta ceļu standartiem. 164 m garais septiņu laidumu ķieģeļu mūra loka tilts uz laukakmeņu balstiem bija ne tikai lielākais un greznākais Latvijas teritorijā, bet arī viens no modernākajiem Eiropā. Tiltu apgaismoja laternas 6 dekoratīvos čuguna lējuma laternu stabos ar zivtiņu formā atlietām pamatnēm. Par sasniegumiem tiltu būvē tolaik nepārprotami liecināja tilta platums, kas bija pietiekams, lai pa to vienlaicīgi varētu virzīties divas viena otrai pretī braucošas karietes.
Velvju daļas projekta autors un būvdarbu vadītājs bijis Frīdrihs Staprāns, bet visa tilta pārejas kompleksa autors un, iespējams, arī būvuzņēmējs - ievērojams tā laika arhitekts Otto Dīce.
Pirmā pasaules kara laikā 1915. gadā divus tilta laidumus labajā krastā iznīcināja. 1926. gadā tie tika atjaunoti dzelzsbetonā.
1958. gadā tilta akmens bruģis tika pārklāts ar asfaltu.
Jau 20. gadsimta 90. gadu beigās Kuldīgas velvju tiltam pār Ventu bija nepieciešama apjomīga restaurācija. 2007. gada augustā pēc Kuldīgas pilsētas Domes pasūtījuma tika uzsākti restaurācijas darbi. Pēc saskaņotā projekta tika veikta tilta nestspējas nostiprinošo būvkonstrukciju un inženierkomunikāciju rekonstrukcija, kā arī daļēji atjaunota tilta ārējā apdare. 2008. gada 28. augustā pēc vairāk nekā gadu ilgas restaurācijas tilts tika oficiāli atklāts.
Restaurējot tiltu, novērsti tā sabrukuma draudi, paaugstināta vizuālā un estētiskā pievilcība, t.sk. ar izteiksmīga izgaismojuma palīdzību tilts padarīts apskatāms tumšajā diennakts laikā. Labiekārtots arī Ventas kreisais krasts: rekonstruētas kāpnes, nodrošinot ērtu pieeju pie Ventas rumbas, izveidoti skatu laukumi Ventas rumbas un tilta apskatei.
lv.wikipedia.org
www.zudusilatvija.lv
2007-2008. gadā rekonstruējot Kuldīgas velvju tiltu, pilnībā, līdz pat tilta balstiem, tika izvākts tā pildījums. Tilta vidus atstāts tukšs, izbūvējot komunikācijas – kanalizācijas caurules un ūdensvadu, tādējādi kanalizācijai un ūdensvadam pievienojot arī Pārventas iedzīvotāju mājokļus, kas līdz šim iztiek bez šīm komunikācijām.
Uz nesošajām tilta vietām tika izveidoti jauni balsti, kas tur monolītu dzelzsbetona plāksni, uz kuras tika uzklāts jaunais tilta bruģa segums.