Kravas automašīnas
Kravas auto - automašīna, kas paredzēta dažādu apjomīgu gabalkravu, beramkravu un lejamkravu pārvadāšanai.
Kravas automobiļus klasificē šādi:
- pēc uzdevuma
- vispārīgā uzdevuma automobiļos,
- pašizgāzējos automobiļos,
- speciālajos automobiļos,
- pēc motora tipa:
- karburatormotoru,
- dīzeļmotoru,
- gāzģeneratormotoru,
- gāzmotoru,
- gāzturbīnmotoru;
- pēc asu skaita:
- divasu,
- trīsasu,
- četrasu automobiļos;
- pēc kravnesības:
- mazas kravnesības (līdz 3 t),
- vidējas kravnesības (3...10 t),
- lielas kravnesības (vairāk par 10 t) automobiļos;
- pēc masas lieluma uz dzenošajām asīm
- septiņās unificētās saimēs ar 10...130 t masu uz vienu dzenošo asi.
Vispārīga uzdevuma automobiļi
pie tiem pieder:
bortu automobiļi, kuriem ir koka vai metāla kravas kaste un platforma dažādu gabalkravu vai beramkravu pārvadāšanai un kuros kravas aizsargāšanai pret mitrumu un putekļiem izmanto slēgtu kravas kasti vai brezenta tentu.
uzlabotas pārgājības trīsasu automobiļi, kuriem visi zemspiediena riepu riteņi ir dzenoši un kurus izmanto tādām pašām vajadzībām kā bortu automobiļus, pie tam papildus apgādā ar tītavu iestigušas mašīnas izvilkšanai uz ceļa.
vilcējautomobiļi, kas pēc uzbūves atgādina bortu automobiļus, tikai nav kravas kastes. Izšķir divu tipu vilcējautomobiļus - divasu vai trīsasu balastvilcējus, kam kravas kastes vietā atrodas balasts (smilts, betona bloki vai čuguna lējumi) un aiz kabīnes ir tītava kravas uzvilkšanai uz platformas vai paša balastvilcēja izvilkšanai uz ceļa, un divasu vai trīsasu seglvilcējus, kurus lieto tikai kopā ar puspiekabēm un kuriem kravas kastes vietā ir seglierīce, kas šarnīrveidā savienota ar puspiekabi.
Pašizgāzējautomobiļi
Tos izmanto dažādu beramkravu (akmeņu, šķembu, smilts, oļu, grants u. tml.) pārvadāšanai.
Šos automobiļus parasti izgatavo uz standarta kravas automobiļu šasijām. Kravas kastes šķērsgriezumā ir taisnstūra, siles vai pusovāla forma, garengriezumā - taisnstūra, siles vai kausa forma. Kravas krišanu uz šofera kabīnes novērš kravas kastes pagarinājums.
Pašizgāzējautomobiļus izkrauj, atverot aizvaru kravas kastes lejasdaļā un sagāžot kravas kasti uz labajiem (kreisajiem) sāniem vai aizmuguri. Būvmateriālu karjeros, atklātās raktuvēs un lielu hidrostaciju būvdarbos izmanto lieljaudas pašizgāzējautomobiļus, kuru kravas kastēm ir kausa forma, pie tam nav pakaļējā borta.
Speciālie kravas automobiļi
Tos izveido uz parasto kravas automobiļu šasijām. Kravas kastes vietā šiem automobiļiem uzmontē tvertnes, maisītājus, cisternas u.tml.
Speciālie automobiļi var būt divasu vai trīsasu automobiļi, kā arī autovilcieni (vilcējs plus piekabe vai puspiekabe). Bieži speciālos automobiļus apgādā ar dažādām tehnoloģiskajām palīgiekārtām sūkņiem (cisternu automobiļus), sildītājiem (bituma pārvadāšanas automobiļi) u.c.
lv.wikipedia.org