Gaisa balons
Moderno laiku aviācija sākās ar pirmo cilvēka lidojumu 1783. gada 21. novembrī. To veica Mongolfjēru brāļi, kas lidoja ar karstā gaisa balonu.
Ir divu veidu gaisa baloni: karstā gaisa un ar gāzi pildītie baloni. Karstā gaisa baloni gaisā ceļas, uzsildot apvalkā esošo gaisu. Ar gāzi pildītie baloni ir pilnībā noslēgti un pildīti ar hēliju vai ūdeņradi. Latvijā izmanto tikai karstā gaisa balonus.
Lidošanai izmanto propāna gāzi, kas balonos ir novietota grozā uz grīdas. Katrā no četriem grozā esošajiem baloniem ir līdz 80 litriem sašķidrinātā propāna, kas atrodas zem spiediena un caur pievadu plūst līdz deglim. Kad pilots atver ventili, propāns tiek izsmidzināts deglī un aizdegas. Liesmas paceļas 3-6 metru augstumā, izdodot "sēcošu” skaņu. Balona lidojuma laiks atkarīgs no degvielas daudzuma. Parasti ar četriem gāzes baloniem pietiek, lai lidotu pusotru līdz divas stundas, taču lidojuma ilgumu ietekmē arī gaisa temperatūra, groza smagums un laika apstākļi.
Gaisa balona apvalks ir izgatavots no ļoti viegla un karstumizturīga neilona, kas nelaiž cauri gaisu un no iekšpuses ir nodrošināts pret plīšanu ar īpaši krustu šķērsu ieaustiem pavedieniem. Audums var izturēt līdz pat 140 grādu lielu karstumu.Grozs ir darināts ar rokām no rotangpalmas klūgām.
Sporta lidojumiem paredzēto kartsā gaisa balonu tilpums ir 1840-3000 kubikmetri, to augstums var sasniegt sešstāvu nama augstumu. Latvijas klimatiskie apstākļi nosaka, ka pie mums aktīvā lidošanas sezona ir no maija sākuma līdz septembra beigām, jo, lai lidojums ar gaisa balonu notiktu, nedrīkst būt nokrišņi (lietus, sniegs), vēja ātrums nedrīkst pārsniegt 5-7 m/s, turklāt baloni lido tikai labas redzamības apstākļos. Piemērotākais laiks lidošanai ir dažas stundas pēc saullēkta, jo vējš tad ir visrāmākais un gaisa temperatūra visstabilākā – nav krasas atšķirības starp aukstajām un karstajām gaisa strāvām.Gaisa balons lido ar vēja ātrumu, un sacensībās piloti sacenšas nevis uz ātrumu, bet gan precizitāti. Dažādos augstumos vēja stiprums var būt mainīgs, tādēļ gaisa balona vadīšanas noslēpums ir sasniegt vai saglabāt to augstumu, kurā vējš pūš pilotam vēlamajā virzienā. Sacensībās baloni lido līdz pat 1-3 kilometru augstumam, taču, pārvadājot pasažierus, balons var lidot arī virs koku galotnēm.